Weer terug in het Zeeuwse land - Reisverslag uit Koewacht, Nederland van Mirte Os - WaarBenJij.nu Weer terug in het Zeeuwse land - Reisverslag uit Koewacht, Nederland van Mirte Os - WaarBenJij.nu

Weer terug in het Zeeuwse land

Door: Mirte

Blijf op de hoogte en volg Mirte

26 November 2011 | Nederland, Koewacht

Hallo allemaal,

Habari zenu?
Mimi nzuri na kidogo mbaya.
Mijn reis zit er helaas al weer op, ik ben weer in het Zeeuwse land.

2 Weken terug zijn we met Zuster Ritha naar haar thuis op bezoek geweest, bij haar vader en broers. Ook waren we toen naar een kennis van haar geweest, een 89 jarige mevrouw. Een week later kregen we helaas het bericht dat deze dame was overleden. En natuurlijk kregen wij de vraag of we mee wilden naar de begrafenis. Zelf vonden we het een beetje vreemd om te gaan, aangezien we deze mevrouw en familie eigenlijk niet kenden. De zuster wilde eigenlijk wel dat we mee gingen, dus zijn we gegaan.
Het begon met een kerkdienst en daarna gingen we naar het huis van de familie. Daar was tussen de bananenbomen een groot graf gegraven. Er was een groot koor aanwezig die heel mooi zong. En ‘helaas’ waren wij weer ere gasten, mochten grond op de kist gooien, bloemen op het graf leggen. Hierna was er uitgebreid gekookt en kregen alle gasten lekker eten en drinken. Na de uitvaart kwam de familie nog naar ons toe om te bedanken dat we hun moeder/oma nog hadden bezocht. Dan was ik toch wel blij dat we geweest waren.

In Leto hadden de zusters een afscheidsdiner voor Olga en mij georganiseerd. Erg lekker en gezellig, en wij hadden als toetje cake gebakken. Op het eind begonnen ze te zingen en begeleidend met instrumenten, erg mooi. En wij kregen als cadeau allebei een mooie kitenge en een hele lieve toespraak van de hoofd zuster.
Het was weer heel vreemd om weg te gaan, maar vooral ook weer heel erg leuk om er weer geweest te zijn. En om te weten dat alles daar goed gaat, en het is echt niet de laatste keer dat ik daar was.

Mijn laatste week in Tanzania was ook weer erg leuk.
Samen met Olga ben ik naar Haidom geweest, het weeshuis bij het ziekenhuis waar ik gewerkt heb.
De rit ernaar toe is elke keer weer een belevenis, zo ook deze keer natuurlijk. We gingen weer met een landcruiser, is de snelste manier over land. Met z’n 16en in 1 auto, het voordeel is wel dat je niet heen en weer hobbelt, je zit gewoon klem tussen de anderen.
We waren nog maar net Arusha uit en we kregen al een platte band, goed begin. Een stuk verder, politiecontrole. De chauffeur had z’n rijbewijs niet bij, was in ‘proces’. In Mbulu, een dorp onderweg, 45 minuten moeten wachten, de band moest weer gemaakt worden. Toen konden we eindelijk verder, maar de chauffeur wou de tijd inhalen die we hadden verloren. En ging dus erg hard rijden, ook waar de hobbels waren. Zelfs zo hard, dat we met ons hoofd tegen het dak botsten, auw. ‘Gelukkig’ begon het toen te regenen en moest hij wel zachter gaan rijden. Na 8 uur onderweg te zijn, kwamen we toen eindelijk in Haidom aan.

Dat voelde meteen weer vertrouwd aan. We zijn gelijk even naar de kinderen gegaan. Er waren ‘gelukkig’ geen kinderen meer die ik kende, die waren allemaal al terug naar familie. Het personeel kende ik nog wel allemaal, en door hun werd ik enthousiast begroet. Met natuurlijk de vragen hoe het thuis gaat, met papa, mama, zussen, broers, werk. En toch ook wel een belangrijke vraag, of ik al getrouwd was?

S’avonds lekker nog even chipsymayai gaan eten en dan lekker naar ons guesthouse en vroeg naar bed. De volgende ochtend lekker een rondje gewandeld, rondje Haidom Hill. Op de terugweg kwamen we de dames van de manden tegen, en ja natuurlijk wilde ik wel manden kopen. Na een boel ge onderhandel en veel geld minder, heb ik er weer 33 manden bij. Van heel groot, tot heel klein.

De volgende dag nog van alles gedaan, heerlijke mango’s gegeten. Anna, het hoofd van de CCU (child care unit), had ons uitgenodigd om s’ avonds bij haar thuis te komen eten. Om te vieren dat ze van de zomer is getrouwd. We hebben heerlijk gegeten en de foto’s gezien. Toen zat ons Haidom tripje er al weer op, de volgende ochtend moesten we om 5.30 weer terug met de landcruiser.
Maar ook deze keer natuurlijk niet zonder pech. Het had die nacht weer veel geregend, dus op sommige stukken glibberden we echt over de weg. Aan de ene kant de berg en aan de andere kant een diepe afgrond. Ook ging er nog iets kapot, weet niet precies wat, maar we hebben een tijd stil gestaan, terwijl de chauffeur aan de auto knutselde. Ik had nog een zak pepernoten in mijn tas zitten, en had daar wel zin in. Ik ben ‘sinterklaas’ gaan helpen en heb al de medereizigers pepernoten gegeven, ze pakten er eerst voorzichtig 1. Maar kwamen later om nog meer vragen, ze vonden ze erg lekker. Toevallig kwam er op onze route de East African Rally voorbij, ze kwamen hard voorbij, steil naar boven.

Toen had ik nog 1,5 dag in Arusha. De laatste dingen shoppen en nog een aantal mensen zien. Helaas niet iedereen meer kunnen zien, de volgende keer dan maar.
Donderdag ochtend weer vroeg de bus gepakt naar Nairobi. Ook nu helaas weer veel regen onderweg, Tanzania huilde denk ik omdat ik weg ging ;-).
Mijn planning was om die middag heerlijk aan het zwembad door te brengen, maar aangezien het net flink geregend had was het daar niet echt weer voor. Dus dan maar naar de kapper geweest, en mijn haar weer laten invlechten. Ging best snel van de keer, maar 4,5 uur.
En vrijdag was het dan weer zover, tijd om weer te vliegen. Helaas met een beetje vertraging, technische storing, gingen we met een 1/3 vol vliegtuig op pad. Iedereen had lekker veel plek en kon ruim zitten. Eenmaal op Schiphol nog de trein naar Antwerpen genomen en daar stonden papa en mama op mij te wachten. Het was wel vreemd dat het om 17.30 al donker was, en vanochtend om 8.00 ook nog donker was. Dat is wel weer even wennen hoor. Maar verder is het weer goed om weer thuis te zijn. Iedereen weer te zien en lekker met z’n allen de feestdagen te gaan vieren.

Heel veel groetjes en dank je wel voor het volgen van mijn reis.

Asante na tutaonana,

Mirte

  • 27 November 2011 - 08:28

    Anja:

    Beste Mirte,

    Wat zie je er goed uit, je straalt gewoon. Ik hoop dat je een beetje zon hebt meegenomen naar Nederland. Dat is natuurlijk de kunst; Afrika in Nederland, gewoon meenemen wat je daar ervaren hebt. Geen onderscheid, maar samenvoegen.

    Liefs tante Anja
    Een goede tijd gewenst, dank je voor je verslagen zodat we konden meelezen en meeleven.

  • 27 November 2011 - 09:27

    Sheila:

    Wauw, mooi weer allemaal,...
    Erg ontroerend ook,...
    En die foto van de Zuster die dat kleintje aan het voeden is,...
    Volgens mij heb je gelijk: Tanzania huilde inderdaad toen je wegging,....

    Liefs Sheila

  • 27 November 2011 - 11:12

    Peter En De Rest:

    Hoi Mirte!
    welkom terug in het hefstachtige Nederland.
    altijd weer interressant om je verslagen te lezen.
    Dit keer was het een kort tripje, maar het zal niet bij deze keer blijven denk ik.
    Benieuwd naar het volgende reisverslag.
    groetjes,
    Peter en de rest.

  • 27 November 2011 - 19:55

    Papa Jan:

    Nou meid, als we je niet af en toe gesproken hadden kon je aan je fotoos zien dat je het goed gehad hebt. Heerlijk om te zien!
    Ik denk ook wel dat het niet je laatste reis daar naar toe is geweest, volgens mij verwachten ze je daar ook wel weer volgend jaar.
    Heerlijk dat ons huis nu weer volstaat met Afrika, het geurt en kleurt heerlijk.
    Niet om iedereen jaloers te maken maar beste lezers we hebben de lekkerste annanas en mango s in huis en smullen er heerlijk van.....
    Het is heerlijk om je weer ( tijdelijk) in huis te hebben.
    Op naar de sinterklaas...
    XXX Jan

  • 28 November 2011 - 10:39

    Ria:

    Hoi Mirte, fijn weer veilig thuis. Hoe mooi het ook overal is, thuiskomen is een van de mooiste ervaringen van weggaan.
    groetjes en misschien zie ik je nog eens?
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 196067

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 07 Januari 2015

Au-pair, reizen, vrienden bezoeken in Tanzania

05 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Rafiki ik kom er weer aan

06 Januari 2012 - 28 Februari 2012

Australie

25 Oktober 2011 - 25 November 2011

Watoto

07 Maart 2009 - 08 Maart 2010

Vrijwilligers werk in Oost- Afrika

19 Augustus 2006 - 21 Oktober 2008

Au-pair in Zwitserland

30 November -0001 - 30 November -0001

Hulp hier voor daar

Landen bezocht: